Jak se starat o klouby v různém věku

Admin Kloubovna | 8.11.2016

Klouby máme jenom jedny a měli bychom se k nim podle toho chovat. Každá věková skupina by ke kloubům měla přistupovat trošku jinak. Jak konkrétně, zjistíte v tomto článku.

péče o klouby v různém věku

V zásadě bychom měli jíst zdravě, hýbat se, dostatečně odpočívat, případně preventivně užívat doplňky stravy s kolagenními peptidy. Pak jsou tu ale ještě specifické rady pro různé věkové skupiny.

0–15 let: V době růstu se rozhoduje o kvalitě kostí a kloubů

V tomto období je nesmírně důležité dbát na dobrou výživu kostí a kloubů. Tkáně, které budou dobře vystavěny v dětství, budou ve stáří mnohem odolnější vůči zátěži a budou lépe odolávat chorobám, jako je osteoartróza či osteoporóza. Rostoucí kosti potřebují kolagenní peptidy pro podporu tvorby kolagenní sítě, na kterou se za pomoci vitaminu D váže vápník, fosfor a hořčík, ale i další minerální látky. Důležitou roli má třeba fluor či vitamin K. Rovněž je důležité dbát na dobré postavení kloubů – pokud je to třeba, koriguje se ortopedickými pomůckami nebo chirurgicky.

15–30 let: Dobře jezte a hýbejte se

Během dalších patnácti let života svým životním stylem určíme, jak na tom budou klouby v následujících letech. Aby na tom byly co nejlépe, chce to vyváženě jíst a pravidelně se hýbat. Lepší je každodenní lehčí aktivita než se jít dvakrát týdně „zničit“ do fitka. Pokud aktivně sportujete, měli byste již teď věnovat pozornost výživě kloubů a předcházet jejich poškozování mikrotraumaty.

30–45 let: Nesnažte se dohnat resty z minulosti

Je zdravé být aktivní, ale když se člověk v pětatřiceti zničehonic rozhodne, že „musí něco dělat“, a začne přehnaně cvičit, tělu spíš uškodí. Nejlepší je zvolit si přiměřeně náročnou aktivitu a dělat ji pravidelně – může jít třeba o chození pěšky do práce.

45–60 let: Smiřte se s tím, že nejste nejmladší

Neříkáme, že v tomto věku patříte do starého železa, ale je důležité si uvědomit, že některé věci si už dovolit nemůžete. Třeba hluboké dřepy, extrémní sporty nebo prochladnutí. V mládí jste asi nemuseli řešit ortopedicky vhodnou odpruženou obuv nebo kvalitní židli v práci, ale teď už byste se nad nimi zamyslet měli. Je vhodně se pravidelně protahovat anebo třeba cvičit jógu. V tomto věku je již účinná kloubní výživa velmi potřebná.

60+ let: Hlavně zůstaňte aktivní

V tomto věku je už možné, že vaše klouby postihne některé z kloubních onemocnění, ale nevěšte hlavu. Raději popadněte hůlky na nordic walking a vyražte někam do přírody – procházky jsou v tomto věku ideální. Je dobré také doplňovat vápník, vitaminy, minerály a kolagen ve formě dobře vstřebatelných kolagenních peptidů.

péče o klouby

Stav našich kloubů však určuje také genetika – s tou mnoho nenaděláte, nicméně zdravý životní styl naplněný pohybem a štěstím kloubům svědčí.

Štítky: , , ,

Nejčtenější články

jak funguje imunitní systém Jak vlastně funguje náš imunitní systém?

Imunitní systém funguje jako ochránce. Brání tělo před zlými mikroorganismy zvenčí a zbavuje ho nádorových, poškozených a nepotřebných buněk.

Věda a výzkum

běh šetrný ke kloubům Běháte? Běhejte správně!

Obléct teplákovku, nazout tenisky, dát do uší sluchátka – a vyrazit. Běh je čím dál oblíbenější druh sportu a to je dobře. Je to ale dobře i pro vaše klouby? Na tom se experti neshodnou. Existují studie, které potvrzují, že ani po letech pravidelného běhání není kloubní chrupavka nijak zvlášť opotřebená, ale samozřejmě najdete i výzkumy tvrdící naprostý opak. Ať už má pravdu kdokoliv, fakt je, že když se budete držet několika zásad, rozhodně svým kloubům uděláte radost.

Jak na problémy s klouby