Desatero pro zdravé klouby

Redakce Kloubovna | 28.11.2016

Klouby máme jenom jedny, proto je rozumné si je hýčkat. Jak se o ně starat, aby nám sloužily co nejdéle?

zdravé klouby prevence

Na základě výzkumu a doporučení předního českého revmatologa, pana profesora Adama, jsme pro vás sepsali desatero pravidel pro zdravé klouby.

1) Nepodceňujte genetiku

Pokud máte vrozené dispozice k artróze, například pokud jí trpí vaši rodiče nebo prarodiče, či provozujete sport na vrcholové úrovni, případně trpíte nadváhou, měli byste již od mládí užívat přípravky určené k výživě kloubů. Ty, které jsou opravdu účinné, obsahují kolagenní peptidy, jejichž působení zesilují další látky, zejména vitaminy, minerály a antioxidanty.

2) Včasná péče

Pokud dispozice k artróze nemáte, měli byste se o své klouby začít starat ve chvíli, kdy přijdou první příznaky, jako je jejich citlivost na chlad nebo ztuhlost při pohybu.

3) Minimum doskoků

Když se takové příznaky objeví, měli byste omezit pohyb, který klouby nejvíce zatěžuje. To je takový pohyb, při němž člověk na klouby doskakuje – například běh nebo výskoky při volejbalu.

4) Zdravý pohyb

Lékaři doporučují vhodně posilovat svaly dolních končetin, protože dobře vyvinuté svaly dovedou kompenzovat horší funkci kloubů. Ideální je posilování na rotopedu, chůze a plavání, strečink a některá jogínská cvičení.

5) Sluníčko

Kloubům pomáhá i rozumný pobyt na sluníčku – vaše tělo z něj totiž čerpá vitamin D, který je důležitý pro posílení imunitního systému a pomáhá správnému vstřebávání živin do kostí.

desatero pro zdravé klouby

6) Vhodná obuv

Nesmíme opomenout ani správnou obuv – ideálně s měkkou vložkou a vyvýšenou podrážkou, jež tlumí nárazy kloubů při pohybu.

7) Zdravý životní styl

Pokud již bolestmi kloubů trpíte, neodejdou samy. Lékař vám předepíše analgetika a antirevmatika na zmírnění příznaků, je však třeba snažit se odstranit i příčiny. To znamená zdravý životní styl, snížení hmotnosti, dostatek pohybu a vyvážená strava, potažmo také kloubní výživa.

8) Všeho s mírou

Klouby nesmíte přetěžovat – pokud třeba v práci dlouho stojíte nebo vykonáváte nějaký zautomatizovaný pohyb, při kterém klouby přetěžujete jednostranně, je třeba změnit své návyky.

9) V nějhorším pomůže operace

Někdy bohužel musí dojít i na radikálnější řešení – výměnu kloubu za umělou náhradu. Ale ani tehdy není třeba výrazně se omezovat, pokud budete kloubům dodávat dostatek výživy.

Nezapomeňte, že kloubů máte v těle více než 100 – všechny vyměnit nelze.

10) Rekonvalescence

Pokud jste podstoupili operaci kloubu a lékaři vám jej vyměnili za umělý, snažte se co nejdříve začít se správnou rehabilitací pod odborným dohledem. Je třeba, abyste posílili svaly a kloubní tkáně a aby si tělo na nový kloub „zvyklo”.

Štítky: , , , ,

Nejčtenější články

běh šetrný ke kloubům Běháte? Běhejte správně!

Obléct teplákovku, nazout tenisky, dát do uší sluchátka – a vyrazit. Běh je čím dál oblíbenější druh sportu a to je dobře. Je to ale dobře i pro vaše klouby? Na tom se experti neshodnou. Existují studie, které potvrzují, že ani po letech pravidelného běhání není kloubní chrupavka nijak zvlášť opotřebená, ale samozřejmě najdete i výzkumy tvrdící naprostý opak. Ať už má pravdu kdokoliv, fakt je, že když se budete držet několika zásad, rozhodně svým kloubům uděláte radost.

Jak na problémy s klouby

jak funguje imunitní systém Jak vlastně funguje náš imunitní systém?

Imunitní systém funguje jako ochránce. Brání tělo před zlými mikroorganismy zvenčí a zbavuje ho nádorových, poškozených a nepotřebných buněk.

Věda a výzkum