Látky vyživující poškozené kloubní tkáně

Redakce Kloubovna | 29.11.2016

Kolagenní peptidy jsou jedinou formou kolagenu s prokázanou biologickou aktivitou. Vstřebávají se, dostávají se do buněk, stimulují jejich množení a zvyšují syntézu kolagenu. Tím regenerují kolagenní síť chrupavek a kostí. Existuje ale řada dalších látek, které jsou rovněž potřebné. Které to jsou, jaké mají účinky a kde je najdete, se dozvíte v tomto průvodci.

látky proti bolestem kloubů

Pokud budete své klouby zásobovat následujícími látkami, měly by se dlouho těšit dobrému zdraví!

Glukosaminsulfát a chondroitinsulfát

Jedná se o látky tělu vlastní, živočišného původu. Tyto látky jsou skvělými pomocníky při přestavbě amorfní hmoty chrupavky. Jsou registrovány jako léčiva nebo je najdete v doplňcích stravy.

MSM

Pod názvem methylsulfonylmetan se skrývá sloučenina, která je obsažena v některých živočišných i rostlinných tkáních, třeba léčivých bylinách. MSM pomáhá při tvorbě struktur chrupavky a najdete ho například v přesličce rolní.

Boswellia serrata (kadidlovník pilovitý)

Extrakt z pryskyřice stromu Boswellia serrata má mnoho blahodárných účinků, třeba udržuje normální stav kostí a kloubů. Je užitečný při výživě kloubů, neboť zvyšuje prokrvení tkání. Není důležité, zda poškození kloubů způsobila artróza, revmatoidní artritida, či reaktivní artritida. Udržuje normální stav kloubů, proto Boswellii serratu užívají i aktivní sportovci anebo třeba dostihoví koně. V ayurvédské medicíně se používá déle než 5000 let. V potravinách ji nenajdete, ale výtažek z ní bývá obsažen v doplňcích stravy.

Ostropestřec mariánský

Obsahuje sylimarin, přispívá k pročištění a normální funkci jater a trávení. Prodává se ve formě čaje, oleje, kapek anebo jako součást potravinových doplňků.

Přeslička rolní (Arvensil)

Tradiční bylinka, obsahuje vysoké množství křemíku a přispívá ke zdraví kloubů a kostí. Z přesličky si můžete udělat čaj anebo výtažek z ní najdete v některých potravinových doplňcích.

Zelený čaj

Správně připravený kvalitní zelený čaj obsahuje katechiny a přispívá k normálnímu stavu kostí a pokožky, podporuje vitalitu a koncentraci. Zároveň je to silný antioxidant. Už v historii se šálkem dobrého čaje léčily také všemožné záněty.

Jód

Jód se stará o správnou činnost vaší štítné žlázy a produkci hormonů štítné žlázy. Najdete ho v mořských plodech a řasách, minerálních vodách nebo v jodizované soli.

Vápník

Až 99 % veškerého vápníku přítomného v lidském těle je obsaženo v kostech a zubech, zbývající 1 %, se nachází v krvi a měkkých tkáních. Stará se o normální srážlivost krve a optimální fungování metabolismu, svalů a trávicích enzymů. Mezi zdroje tohoto prvku patří mléčné výrobky, brokolice, listová zelenina, semena (mák), oříšky, vločky a také minerálky.

Doporučená denní dávka vápníku je asi jeden gram, u kojících žen ještě o polovinu více. Vápník je třeba doplňovat také o další minerály jako hořčík nebo fosfor.

Hořčík

Horčík je nezbytný pro zdraví kostí, zubů a svalů. Najdete ho v banánech, oříšcích, listové zelenině a celozrnných výrobcích.

Fluor

Fluor máme tradičně spojený se zuby, avšak je důležitý nejen pro náš chrup, ale také pro kosti, vazy, svaly, kůži a vlasy. Jeho nedostatek se projevuje vyšším počtem zubních kazů a řídnutím kostí ve stáří. Najdete ho v pitné vodě z vodovodu, kuchyňské soli, mléčných výrobcích, masu, zelenině nebo luštěninách. Zkrátka fluor je téměř všude, takže pokud jíte vyváženě, nemusíte se jeho nedostatku bát.

Mangan

Mangan je antioxidant, který pomáhá udržovat zdravé pojivové tkáně. Je obsažen hlavně v rostlinné stravě – obilninách, hrášku, špenátu a oříšcích.

Měď

Měď se stará o správné fungování imunitního systému, distribuci železa v těle, a ještě funguje jako antioxidant a chrání buňky před oxidativním stresem. Najdeme ji v játrech, houbách, korýších a měkkýších. Pokud nejste fanouškem ani jedné z těchto potravin, zkuste kakao a ořechy, které jsou také bohaté na měď.

Zinek

Zinek přispívá k normální syntéze bílkovin a udržování kostí, napomáhá tvorbě svalů a jakožto antioxidant chrání buňky před oxidativním stresem. Je obsažen v játrech, tmavém masu, mléku, žloutcích anebo třeba v ústřicích. Vegetariáni ho najdou v celozrnných výrobcích, fazolích, oříšcích a v dýňových semínkách.

Železo

Železo potřebujeme, abychom měli dost hemoglobinu a červených krvinek a aby se kyslík v těle dostal tam, kam má. V jídle ho najdeme především v mase a vnitřnostech (játrech, slezině a srdci). Železo je ale obsaženo i v luštěninách, listové zelenině, a dokonce i v ovoci – překvapivě bohaté na železo jsou jahody.

Beta-karoten

Látka, známá také jako provitamin A, je stravitelnější forma vitaminu A. Je důležitý pro funkčnost sliznic, kostí a krvetvorby. Zatímco vitaminem A se můžete předávkovat, betakaroten není zdaleka tak toxický a jeho nadmíra se projeví pouze dočasným zoranžověním pokožky. Najdete ho v zelenině, hlavně v mrkvi.

Vitamin B6 a B12 a kyselina listová

Všechny tyto látky jsou nezbytné pro správnou funkci imunitního systému. Vitamin B6 je obsažen např. v játrech, makrelách, vejcích či banánech, zdrojem vitaminu B12 jsou mléčné výrobky a také vnitřnosti. Kyselinu listovou najdete – ne úplně překvapivě – v listové zelenině.

Vitamin C

„Céčko“ je zásadní pro tvorbu kolagenu a funkci kostí a chrupavek. Jakmile užíváte kloubní výživu (ideálně ve formě kolagenních peptidů, které účinně vyživují chrupavky a klouby), vitamin C její účinky zvyšuje. Nejbohatšími zdroji jsou šípky, rakytník a citrusy.

Vitamin D

I „déčko“ je důležité pro zdravou imunitu a kosti. Nachází se v rybím tuku, játrech, žloutcích anebo v mléce. Nejlepším způsobem, jak aktivovat tvorbu tohoto vitaminu, je čtvrthodinový pobyt na mírném sluníčku.

Vitamin E

Vitamin E podporuje činnost mozku, nervového systému, buněk, srdce, cév a oběhu krve. Zároveň je to antioxidant a funguje jako filtr před škodlivými volnými radikály. Oříšky, avokádo nebo špenát jsou skvělými zdroji tohoto vitaminu.

Vitamin H

Tento vitamin je známý také jako biotin a stará se o zdravou kůži, vlasy a sliznice. Je přítomen v hovězím mase (hlavně játrech a ledvinkách), sušených houbách anebo třeba v zelí. Zpravidla se však u lidí jeho nedostatek ani nadbytek nijak výrazně neprojevují.

Selen

Selen spolu s dalšími látkami zodpovídá za pěkné nehty, vlasy a zdravou imunitu. Najdete ho v oříšcích, vnitřnostech a mořských rybách.

 

Štítky: , ,

Nejčtenější články

pět tipů pro krásnější pleť 5 tipů pro zdravější pleť

Vzhled naší pleti ovlivňují vnější vlivy, například sluneční záření nebo znečištění ovzduší, ale také to, jak se naše tělo cítí uvnitř. A co můžete pro hezčí pleť udělat vy?

Kolagenní peptidy

6 faktů, které byste měl vědět o svém zdraví 6 faktů, které byste měl vědět o svém zdraví

Jste muž? A chcete být zdravý muž? Pak se seznamte se šesti způsoby, jak snížit riziko vzniku kloubního onemocnění, srdeční příhody nebo třeba cukrovky.

Jak na problémy s klouby