Pro budoucí maminky: Jak pečovat o klouby v době těhotenství

Redakce Kloubovna | 30.11.2016

Těhotenství je krásné období, často s sebou ovšem nese různé bolesti a navrch vyžaduje specifickou výživu. Pojďme se podívat na to, co by ženy měly v těhotenství dělat, aby je nebolela záda a klouby a zároveň zajistily zdravý vývoj miminka.

klouby těhotenství

Proč klouby v těhotenství bolí a jak se bolesti zbavit?

Hormonální změny způsobují povolení svalů a vazů páteře a důsledkem jsou bolesti nejen zad, ale třeba i kyčlí. Hlavní zásadou je neulehčovat bolavým svalům, ale spíše je posílit. Pomůžou procházky nebo lehké protahovací cvičení. Snažte se nehrbit a za každou cenu stůjte či seďte rovně. Pomoct může také kvalitní matrace a v neposlední řadě masírování bolavých míst. Boty na vysokém podpatku byste měla nahradit botami s ortopedicky tvarovanou stélkou.

Uvolnění vazů způsobuje, že klouby jsou pohyblivější. Průměr pánve se zvětšuje, aby mohlo dítě projít porodními cestami, a proto dochází k bolestem třísel, v hýždích a v sedacím nervu. Při pohybu se soustřeďte na to, abyste nepřenášeli váhu jen na jednu stranu, a zapojujte svaly pánevního dna a hluboký břišní sval. Vhodné je také posilování středu těla – hlavně ale s mírou a rozumem.

Co v těhotenství jíst?

Abyste se vy i vaše miminko cítili dobře, doporučujeme jíst čerstvé potraviny s dostatečným množstvím ovoce a zeleniny a k tomu každý den vypít 1,5–2 litry vody nebo slabého neslazeného čaje. Ovšem pak jsou tu další živiny, jimž byste v době těhotenství měla věnovat zvýšenou pozornost:

Bílkoviny a vápník

Bílkoviny, zejména pak kolagen, napomáhají zdravým kostem a jsou prevencí proti zlomeninám v pozdějším věku. Ideálními zdroji jsou kolagenní peptidy, mléčné výrobky, ale jen ty pasterizované či bílé jogurty. Plísňové sýry je tedy lepší v tomto období vynechat.

Kyselina listová

Tato látka je nezbytná pro správný rozvoj nervové soustavy miminka. Najdete ji v listové zelenině (třeba ve špenátu) anebo v doplňcích stravy pro těhotné.

Železo

Železo zodpovídá za správné krevní zásobení miminka a prokrvení placenty. Je v červeném mase!!!!, játrech, broskvích, žloutcích, celozrnné mouce, chřestu, luštěninách, špenátu, tofu či některých oříšcích (kešu, vlašské a lískové ořechy a mandle). Jeho nedostatek se projevuje například chutěmi na bílé pečivo a na sladké. Je potřebné pro tvorbu krevního barviva hemu a červených krvinek, které přenášejí kyslík. A dále pak pro tvorbu mateřského mléka, které se tvoří z krve. Asi i proto se říkávalo „žena krev a mlíko“. Chudokrevná žena má problémy s kojením, mléka je málo nebo je „slabé“. Na podporu krvetvorby v těhotenství je třeba pamatovat včas. Proces krvetvorby trvá 120 dní, tj. 4 měsíce, aby se vyrovnala krvetvorba pro matku a plod, a pak ještě pro tvorbu mléka, aby novorozeně nestrádalo hlady. Moc se to dnes podceňuje.

Hořčík

Hořčík neboli magnesium se postará o to, abyste neměla bolesti a křeče v nohou. Měla by postačit minerálka s obsahem hořčíku, případně vám může lékař doporučit doplňky stravy. Najdete jej ve fících, obilí, ořeších, banánech, mandlích.

výživa v těhotenství

Čemu se v těhotenství vyhnout?

Alkohol, cigarety, přemíra kofeinu

Že tito tři strašáci těhotných vývoji miminka neprospívají, asi nemusíme zdůrazňovat, že?

Nepasterizované mléčné výrobky

Pasterizace neboli ohřátí mléka zabíjí choroboplodné zárodky, které mohou těhotným ublížit. Doporučujeme tedy vyhnout se nepasterizovaným mléčným výrobkům, mezi něž patří například plísňové sýry.

Polotovary, konzervy

Konzervované jídlo může obsahovat bisfenol A, který může negativně ovlivnit vývoj dítěte. Polotovary často obsahují příliš mnoho konzervačních látek, a proto jsou v tomto citlivém období také nevhodné.

Syrové maso a vajíčka

V těhotenství je dobré vyhýbat se syrovému masu, například tatarskému bifteku, ústřicím nebo sushi. Do tatarského bifteku se navíc míchá syrové vejce, které by mělo být pro maminku v očekávání také tabu. V tepelně neupravených vajíčkách a mase se můžou skrývat nebezpečné bakterie a zárodky salmonelózy.

Štítky: , , ,

Nejčtenější články

Typy kolagenu v lidském těle Víte, že v těle máme různé typy kolagenu?

Sice pořád o kolagenu mluvíme, jako kdyby byl jen jeden, ve skutečnosti jich je ale několik desítek typů. Vědci zatím bezpečně identifikovali 29 různých druhů, to však nemusí být konečné číslo.

Kolagenní peptidy

osteoporóza Vliv kolagenních peptidů na postmenopauzální osteoporózu

V souvislosti s léčbou postmenopauzální osteoporózy se nejčastěji doporučuje změna životního stylu, úprava váhy a doplňování vápníku, vitaminu D a estrogenu. Kladenští lékaři však zkusili třetí zmíněnou látku nahradit kolagenními peptidy a zkoumali, jestli tato kombinace může pomoci.

Věda a výzkum