Vliv kolagenních peptidů na postmenopauzální osteoporózu

Redakce Kloubovna | 30.11.2016

V souvislosti s léčbou postmenopauzální osteoporózy se nejčastěji doporučuje změna životního stylu, úprava váhy a doplňování vápníku, vitaminu D a estrogenu. Kladenští lékaři však zkusili třetí zmíněnou látku nahradit kolagenními peptidy a zkoumali, jestli tato kombinace může pomoci.

osteoporóza

Osteoporóza je nepříjemné civilizační onemocnění kloubů a v Evropě trápí 6–8 % obyvatel. Způsobuje „řídnutí“ kostí, které vede k tomu, že si zlomíte kost i při úplně obyčejné činnosti. Skupinou, u níž existuje velké riziko osteoporózy, jsou ženy po menopauze – snížená hladina estrogenu spolu se stárnutím vytváří „ideální“ podmínky pro toto onemocnění. Lze jeho vývoj alespoň nějak zpomalit? Odborníci z Kladna přišli na to, že pomoci mohou kolagenní peptidy.

Kolagenní peptidy, vitamin D a vápník jako zbraně proti řídnutí kostí

Studie revmatologické ambulance v Kladně zkoumala vliv kolagenních peptidů, vápníku a vitaminu D na úbytek kostní hmoty u žen po menopauze. Zkoumání bylo provedeno na 21 ženách s postmenopauzální osteopenií (v podstatě „lehčí“ formou onemocnění, kde úbytek kostní hmoty není tak vysoký), které užívaly tyto látky po dobu jednoho roku.

Výsledky ukázaly, že hustota kostí zůstala buď stejná, nebo byla dokonce vyšší. Markery kostní novotvorby se zvýšily o 40 %. To znamená, že se o 40 % zvýšila schopnost organismu vytvářet kosti. Aby byl výzkum skutečně objektivní, bylo by zapotřebí provést ho znova a s vyšším počtem zúčastněných, nicméně i takto jsou výsledky přinejmenším povzbudivé.

Pokud jste tedy v klimakteriu a trápí vás osteoporóza, můžeme jedině doporučit doplňky stravy obsahující kolagenní peptidy, vitamin D a vápník ve využitelné formě (laktoglukonát vápenatý). Nemají žádné vedlejší účinky a mohou úbytek kostní hmoty zbrzdit.

Štítky: , ,

Nejčtenější články

péče o klouby v různém věku Jak se starat o klouby v různém věku

Klouby máme jenom jedny a měli bychom se k nim podle toho chovat. Každá věková skupina by ke kloubům měla přistupovat trošku jinak. Jak konkrétně, zjistíte v tomto článku.

Jak na problémy s klouby

Zacvičte si venku Zacvičte si venku

Aprílové počasí je sice zrádné, ale zase jsou dny čím dál delší – ideální čas na to, přesunout se z posilovny ven! Pokud tedy zrovna neprší. :) Připravili jsme pro vás obrazový návod, proč a jak si zacvičit na čerstvém vzduchu.

Jak na problémy s klouby