Není to fér, ale je to tak: proč se osteoporóza týká hlavně žen

Redakce Kloubovna | 14.1.2017

Osteoporóza postihuje ženy třikrát častěji než muže. Proč jsou ženy rizikovou skupinou a lze tomuto onemocnění nějak předejít?

ženy osteoporóza

Osteoporóza neboli řídnutí kostí postihuje skoro milion Čechů a ženy třikrát častěji než muže. Nad padesát let jí trpí třetina žen, zatímco mužů jen necelá sedmina. Po sedmdesátce už je poměr podobnější – trápí 47 % žen a 39 % mužů. Mezi příčiny osteoporózy patří genetické dispozice, špatná strava, málo pohybu anebo taky onemocnění prodělané v minulosti. Proč je ale osteoporóza doménou právě žen? To si vysvětlíme dnes.

Drobnější kostra

Ženy mají od přírody drobnější kostru než muži, z čehož vyplývá vyšší riziko řídnutí kostí. S tím zkrátka nic nenaděláte – jste-li žena, jste automaticky v rizikové skupině.

Úbytek hormonů po přechodu

Estrogen se stará o kostní metabolismus a jeho úbytek způsobuje, že kosti jsou „řidší“ a méně kvalitní. V období přechodu má více než třetina žen podprůměrnou kostní hmotu a každá sedmá trpí osteopenií, lehčí formou osteoporózy.

Poruchy příjmu potravyosteoporoza_zeny

Bulime, anorexie anebo třeba onemocnění zažívacího ústrojí jsou rizikovými faktory – negativně ovlivní kostní hustotu, která může přetrvávat i roky po vyléčení. I pár měsíců bulimie na střední škole může přispět k rozvinutí sekundární osteoporózy v pozdějším věku.

 

A jak mohou ženy proti osteoporóze bojovat?

Prevence i léčba osteoporózy je v zásadě dost podobná:

Optimální váha

Velmi štíhlé ženy mají častěji méně odolné kosti – také proto, že obézním ženám je „chrání“ tuk. My nedoporučujeme ani jeden z těchto extrémů – ideální je udržovat si optimální váhu. Ta je u každého jiná a žádný BMI vám v jejím stanovení nepomůže. Musíme na ni přijít sami tak, že posloucháme své tělo.

Pohyb a dobrá strava

Zdravý životní styl je tou nejlepší prevencí i léčbou kostních onemocnění. Vhodné cvičení (najdete ho třeba v tomto článku) a vyvážená strava plná vitaminů a minerálů vašim kostem prospěje.

Vhodné výživové doplňky

Na osteoporózu platí trio vitamin D, vápník a kolagenní peptidy. Déčko najdete ve žloutku, játrech nebo mléce, které vás zároveň zásobí i vápníkem. Kromě mléka jsou na něj bohaté i ostatní mléčné výrobky. Kolagenní peptidy v potravinách nenajdete, zato v některých doplňcích stravy ano.

Štítky:

Nejčtenější články

zelenina Všechno, co potřebujete vědět o vitaminech v zelenině

Ať už zeleninu jíte z donucení, anebo její chuť milujete, tyhle informace se vám budou hodit. Dozvíte se, jaké vitaminy obsahují různé druhy zeleniny a kolik je jich třeba sníst. A taky to, jak se stalo, že má zelenina čím dál méně vitaminů a minerálů.

Zdravá strava

pět tipů pro krásnější pleť 5 tipů pro zdravější pleť

Vzhled naší pleti ovlivňují vnější vlivy, například sluneční záření nebo znečištění ovzduší, ale také to, jak se naše tělo cítí uvnitř. A co můžete pro hezčí pleť udělat vy?

Kolagenní peptidy