„Nejčastější chybou je spěch,“ říká fitness trenér Miroslav Telecký

Redakce Kloubovna | 28.2.2017

Miroslav pracuje jako fitness trenér, ale to neznamená, že ho potkáte jen ve fitku. Věří ve všestrannost, takže se věnuje různorodým aktivitám. V rozhovoru nám prozradil, jaké nejčastější chyby lidé podle něho ve cvičení dělají a co doporučuje svým klientům.

Miroslav telecký

Miroslav Telecký je pohybový a kondiční specialista, trenér, kouč a výživový poradce. Do toho zrovna udělal státnice z marketingu na VŠEM. Sportu se věnuje odmalička – je to bývalý vrcholový sportovec a skokan o tyči. Kromě pohybu rád čte, medituje, chodí do kina nebo divadla a taky cestuje. Nejradši je se svými přáteli, poznává nepoznané a pracuje na svém osobním rozvoji.

Jak často sportujete a jakým druhům pohybu se věnujete?

Pohybu a trénování se věnuji 4–6krát týdně. Z pohybu mám nejradši movement (cvičení s vlastní vahou – pozn. red.), atletiku, vzpírání, gymnastiku, fitness, bouldering, lyžování, míčové hry, skákání z mostu a další adrenalinové aktivity – podle aktuálního rozpoložení a sestavy přátel kolem mne.

Kolik času věnujete trénování klientů a co děláte, pokud netrénujete?

Je to různé, zhruba 25 až 40 hodin týdně se věnuji tréninkům, zbytek času buď trénuji sebe, nebo řeším jídlo s klienty, plánuji pohybové víkendy a aktivity a pracuji na webových stránkách. Poslední dva měsíce jsem ve svém volném čase ležel ve státnicích, takže teď se zase vracím do pracovního rytmu.

Jakým způsobem klienty trénujete a proč?

Klienty trénuji různě. Nejprve si je diagnostikuji a zjišťuji, jak je na tom jejich pohybový aparát a celková zdravotní a fyzická stránka. Dále pak podle jejich aktuální „pohybové a pohyblivostní“ formy začínám nabalovat aktivity – od základních stabilizačních a rozhýbávacích až postupně k silovým a kondičním aktivitám. Nejprve řeším základní pohyblivost kloubních uzlů a jejich správnou funkci. Jestli vše drží a funguje pohromadě, jak má. To jde ruku v ruce z odstraňováním základních civilizačních dysbalancí, vadného držení těla, posilování ochablého středu těla a tak dále. No a pokud tělo funguje, jak má, přiřazujeme další aktivity, jako jsou stojky, vzpírání, gymnastické kruhy, skákání nebo kondice, rozvoj síly, redukce hmotnosti a podobně. Především rozvíjíme vlastnosti, „skills“, a zvedáme s klientem parametry jeho samotného. Klient se pak zlepšuje celkově, je pohyblivější, silnější, zdravější.

Jakou nejčastější chybu podle vás lidé při cvičení dělají?

Podle mne to je přeskakování základů. Lidé v dnešní době spěchají. Chtějí rychlé, „krátkodobé“ výsledky – a to je chyba. Chtějí rychle zvedat hodně, rychle zhubnout, hned uběhnout maraton a tak dále. Chybí jím pevné základy, kvalitní rozcvičení a správná funkčnost těla. Pak je to intenzita tréninku versus dlouhodobost a systematický přístup k tréninku.

Hodně lidí chce vyvinout velké úsilí v krátkém čase. Přitom ta správná cesta je ideální úsilí v dlouhém časovém horizontu, pravidelnost a regenerace ruku v ruce se zatížením těla.

Jaký druh cvičení považujete vy osobně za zdraví nejprospěšnější?

Movement, všestrannost. Umět od všeho trochu. Cvičit tak, aby to tělu pomáhalo. Je dobré být pohyblivý, abych si zavázal tkaničky u bot, ale i dost silný, abych mohl zvednout své dítě do náručí několikrát za den a nebolely mne při tom záda, umět spadnout a neporanit se.

Trpíte někdy bolestí kloubů?

Když jsem aktivně skákal o tyči, trpěl jsem. V poslední době už ne. V té době jsem byl hodně jednostranně zatížený, lépe řečeno přetížený, a chyběla aktivní regenerace, regenerace správným pohybem.

Co proti bolestem kloubů preventivně děláte?

Já tomu říkám rozcvičky, hodně lidí říká, že je to těžký trénink. Pracuji na pohyblivosti těla, aby všechna kloubní spojení a páteř pracovaly, jak mají, a aby byly na svém místě. Jednoduchá ukázka je například v postavení pánve, spjaté s přetížením bedrokyčlostehenního svalu ve spojení svalů pánevního dna, napětí třísel a hamstringů. Rozcvičkami aktivuji svaly pánevního dna, uvolňuji kyčle, zpevňuji hýždě. Při správném postavení pánve pak odlehčím tříslům, hamstringům, svalům v oblasti lumbosakrální a tak dále. Vím, že při správném postavení mne pak nebolí záda, třísla netáhnou kolena z korektního držení a nebolí mě ani kolena. A tak je to s jednotlivými uzly kloubních spojení, s nimiž se musí pracovat, chytře uvolňovat a zpevňovat. Zní to složitě, ale není to tak strašné, naopak.

Jaké jsou podle vás největší zlozvyky, které pak vedou k bolestem kloubů?

Lidi nepracují na správném postavení a držení těla, přeskakují „rozcvičky“, jednostranně sportují, hrají stále tenis nebo fotbal, v posilovně dělají tři cviky každý den a podobně. Chybí jim všestrannost, systém a cviky, které tělo nabíjejí, rovnají. Dalším problémem je nárazovost: klienti celý týden sedí v kanceláři – a pak jdou na turnaj ve fotbale, kde se za víkend zničí. Dalším příkladem, který často vidím, je jednoduché běhání. Klienti neřeší techniku běhu, kompenzaci mezi běháním, strečink, běžeckou sílu.

Jak vypadá váš typický jídelníček?

Snažím se jíst pestře, hodně zeleniny a ovoce. Určitě hodně sacharidů ve formě rýže, brambor a do toho maso, mám ho rád. Ale i luštěniny, a na co nedám dopustit, to jsou polívky, obzvláště teď v zimě. Baví mě vaření, tak si často vařím.

Miroslav telecký

Užíváte nějaké doplňky stravy?

Hořčík a omega-3, v práci a při tréninku jsem hodně vypjatý, tak mi hořčík chybí. Je nezbytný pro to, aby tělo nebylo ztuhlé a nešlo do křeče, v regeneraci mi usnadňuje se uvolnit. A omega-3 proto, že od přírody nemám moc rád ryby, tak to uměle doplňuji.

Co podle vás nejvíce škodí zdraví – špatná strava, nebo málo pohybu?

Od všeho trochu, myslím si, že nejvíce českému spotřebiteli škodí alkohol. Obojí je špatné. Jak špatná strava, tak pasivita. Tělo, které se nehýbe, umírá. Metabolické procesy v těle se s pohybem zrychlují.

Klíč k úspěchu a dlouhodobému zdraví člověka je rovnováha. Proto bych hledal rovnováhu jak v jídle, tak v pohybu. Sedět osm devět hodin denně v práci, pak jíst špatně a nic s tím nedělat je podle mne cesta do pekel. Dobré jídlo je pro tělo jako lék a dobrý pohyb je lék nejen pro naše tělo, ale také pro naši hlavu, která se krásně čistí, tělo uvolňuje endorfiny a cítíme se více spokojení.

Miroslav telecký

Štítky: , , ,

Nejčtenější články

Typy kolagenu v lidském těle Víte, že v těle máme různé typy kolagenu?

Sice pořád o kolagenu mluvíme, jako kdyby byl jen jeden, ve skutečnosti jich je ale několik desítek typů. Vědci zatím bezpečně identifikovali 29 různých druhů, to však nemusí být konečné číslo.

Kolagenní peptidy

osteoporóza Vliv kolagenních peptidů na postmenopauzální osteoporózu

V souvislosti s léčbou postmenopauzální osteoporózy se nejčastěji doporučuje změna životního stylu, úprava váhy a doplňování vápníku, vitaminu D a estrogenu. Kladenští lékaři však zkusili třetí zmíněnou látku nahradit kolagenními peptidy a zkoumali, jestli tato kombinace může pomoci.

Věda a výzkum