5 tipů, jak na prevenci artrózy

Redakce Kloubovna | 21.3.2017

Artróza je degenerativní onemocnění, které „ujídá“ chrupavku. Ta je přitom klíčová pro to, aby nás pohyb nebolel. Artróza je dána genetickými předpoklady, ale také nezdravým životním stylem. Dneska pro vás máme pět tipů, které mohou vývoj tohoto onemocnění oddálit, a v případě, že jej už máte, také zpomalit.

5 tipů, jak na prevenci artrózy

Artróza vzniká postupem času a kromě genetických předpokladů je na vině také náš nezdravý způsob života. Málo pohybu, špatná strava, stres, nedostatek spánku.. To všechno nám toto onemocnění může časem přivodit. Naopak ale existují i způsoby, jak dané onemocnění oddálit. Jaké to jsou, se dozvíte v dnešním článku.

Tohle degenerativní onemocnění přichází většinou docela nenápadně. Nejprve člověka klouby bolí, obvykle na začátku zátěže a po ní. Pak přicházejí otoky, ztuhlost a časem se člověk i hůře hýbe. Tyto příznaky jsou způsobeny tím, že chrupavka (polštář mezi dvěma konci kostí) se opotřebovává a její vrstva se ztenčuje. Výsledkem je, že při pohybu o sebe kosti třou (protože už mezi sebou nemají onen polštář), což bolí.

1.   Dbejte na dobrou výživu

Měli byste jíst pestře a dávat si pozor, aby vaše strava obsahovala všechny potřebné živiny. Jídlo samo o sobě však nestačí. Základem normálního stavu chrupavky a kostí je kolagen, jenže ten do sebe potravou nedostanete. Tedy přesněji řečeno dostanete (třeba v tlačence), jenže přírodní nebo denaturovaný, tepelně opracovaný kolagen se v zažívacím traktu rozštěpí na různě velké části. Ty se nedostanou do buněk chrupavek či kostí, a nemají tudíž žádnou biologickou aktivitu. Chce to kloubní výživu s kolagenními peptidy – kolagenem upraveným tak, aby ho lidské tělo dokázalo strávit a poslat až do chrupavek, přesněji do chrupavkových buněk. Těm kolagenní peptidy přinášejí informace a stavební materiál pro tvorbu nového kolagenu.

2. Navštivte fyzioterapeuta a ortopeda

Většina z nás má různé dysbalance a je dobré zajít si za fyzioterapeutem, který vás „srovná“. Podobné je to s chodidly – divili byste se, kolik lidí má ploché nohy, a ani o tom neví. Přitom stačí nosit ortopedické vložky, které vám na míru zhotoví. Je to investice, jež se určitě vyplatí. Tyto záležitosti se totiž neprojevují hned, ale až po čase.

3. Udržujte si váhu

I několik kilogramů nadváhy představuje zátěž pro klouby. Je nám jasné, že hubnutí není legrace a vyžaduje motivaci a disciplínu, ale přiměřená váha je jedním ze základních pilířů zdraví.

4. Dbejte na protažení a pohyblivost

Sedíte celý den v práci? Zkuste si několikrát denně vsedě natáhnout kolena. Případně mrkněte na náš článek, kde najdete cviky na artrózu. Zkrátka to chce pořád udržovat klouby pohyblivé.

5. Posilujte svaly

Zpevněné svaly a šlachy okolo kloubů jsou skvělým způsobem, jak snížit riziko úrazu a udržet si normální stav kloubů. Dobré jsou balanční cviky, cvičení s gumičkou nebo posilování s vlastní vahou. Nezatracujeme ani cvičení v posilovně, jen to chce řádné zahřátí, bezchybnou techniku a přiměřenou zátěž.

kloubovna_cviceni

Štítky: , ,

Nejčtenější články

Typy kolagenu v lidském těle Víte, že v těle máme různé typy kolagenu?

Sice pořád o kolagenu mluvíme, jako kdyby byl jen jeden, ve skutečnosti jich je ale několik desítek typů. Vědci zatím bezpečně identifikovali 29 různých druhů, to však nemusí být konečné číslo.

Kolagenní peptidy

kloubovna - cvičení Tipy, jak cvičit a ulevit tělu při osteoporóze

Osteoporóza způsobuje „řídnutí“ kostí, a proto jsou lidé s tímto onemocněním daleko náchylnější ke zlomeninám. Mohlo by se tedy zdát, že cvičení a osteoporóza nejdou dohromady. Pravda ale je, že existují cviky pomáhající nejen při prevenci, ale také při léčbě.

Jak na problémy s klouby