5 cviků pro kolenní klouby pro prevenci i rehabilitaci po operaci

Redakce Kloubovna | 25.3.2017

Podívejte se na 5 cviků, při nichž skvěle procvičíte kolenní klouby. Fungují nejen jako prevence kloubních potíží, ale také coby účinná rehabilitace po operaci kolene.

5 cviků pro kolenní klouby

Dneska jsme si pro vás připravili pět jednoduchých cviků na procvičení a zpevnění kolenního kloubu. Můžete je provádět buď v rámci prevence, pokud máte s koleny problémy, anebo coby rehabilitaci po totální endoprotéze.

Cviky provádíme plynule a opatrně. Po operaci je s vámi pravděpodobně bude provádět váš fyzioterapeut, doma už to ale bude na vás. Obzvláště co se rehabilitace po operaci týče, je cvičení nesmírně důležité. Čím více mu v době rekonvalescence dáme, tím rychleji bychom měli být zase schopni bezbolestné chůze.

Zvedání natažené nohy

  • Procvičujete čtyřhlavý stehenní sval a posilujete stabilitu kolene.
  • Položte se na záda, nohy nechte natažené. S výdechem zvedněte jednu nohu do výšky asi patnácti centimetrů a zkuste v této poloze vydržet 8–12 sekund. S nádechem nohu vraťte a vše opakujte s druhou končetinou.

Zvedání natažené nohy

Propínání kolene

  • Procvičujete spodní část čtyřhlavého stehenního svalu, čímž se zmírňuje otok kolene.
  • Položte se na záda, propněte koleno a tlačte jej do podložky. Vydržte několik vteřin a v nádechem se vraťte do původní polohy.

Propínání kolene

Ohýbání kolene

  • Procvičujete zadní stranu stehen a zlepšujete rozsah ohnutí kolene.
  • Položte se na záda a pokrčte jednu nohu. Patu pomalu posouvejte směrem k hýždím a dbejte na to, aby čéška směřovala ke stropu.

Ohýbání kolene

Vykopávání

  • Procvičujete čtyřhlavý stehenní sval.
  • Lehněte si na záda, páteř vtlačte do podložky a koleno si podložte srolovaným ručníkem. Zatímco se podkolenní jamkou opíráte o ručník, natáhněte nohu a vydržte v pozici několik vteřin.

Vykopávání

Protahování zadní strany stehen

  • Protahujete zadní stehenní svaly, což vám v rámci rehabilitace umožní plně napnout kolenní kloub.
  • Položte se na záda a nohu podložte knihami, případně polštáři. Opřete se o patu a prověste nohu. V této pozici vydržte několik minut.

Protahování zadní strany stehen

 

Štítky: , , ,

Nejčtenější články

Typy kolagenu v lidském těle Víte, že v těle máme různé typy kolagenu?

Sice pořád o kolagenu mluvíme, jako kdyby byl jen jeden, ve skutečnosti jich je ale několik desítek typů. Vědci zatím bezpečně identifikovali 29 různých druhů, to však nemusí být konečné číslo.

Kolagenní peptidy

zelenina Všechno, co potřebujete vědět o vitaminech v zelenině

Ať už zeleninu jíte z donucení, anebo její chuť milujete, tyhle informace se vám budou hodit. Dozvíte se, jaké vitaminy obsahují různé druhy zeleniny a kolik je jich třeba sníst. A taky to, jak se stalo, že má zelenina čím dál méně vitaminů a minerálů.

Zdravá strava