5 cviků pro kolenní klouby pro prevenci i rehabilitaci po operaci

Redakce Kloubovna | 25.3.2017

Podívejte se na 5 cviků, při nichž skvěle procvičíte kolenní klouby. Fungují nejen jako prevence kloubních potíží, ale také coby účinná rehabilitace po operaci kolene.

5 cviků pro kolenní klouby

Dneska jsme si pro vás připravili pět jednoduchých cviků na procvičení a zpevnění kolenního kloubu. Můžete je provádět buď v rámci prevence, pokud máte s koleny problémy, anebo coby rehabilitaci po totální endoprotéze.

Cviky provádíme plynule a opatrně. Po operaci je s vámi pravděpodobně bude provádět váš fyzioterapeut, doma už to ale bude na vás. Obzvláště co se rehabilitace po operaci týče, je cvičení nesmírně důležité. Čím více mu v době rekonvalescence dáme, tím rychleji bychom měli být zase schopni bezbolestné chůze.

Zvedání natažené nohy

  • Procvičujete čtyřhlavý stehenní sval a posilujete stabilitu kolene.
  • Položte se na záda, nohy nechte natažené. S výdechem zvedněte jednu nohu do výšky asi patnácti centimetrů a zkuste v této poloze vydržet 8–12 sekund. S nádechem nohu vraťte a vše opakujte s druhou končetinou.

Zvedání natažené nohy

Propínání kolene

  • Procvičujete spodní část čtyřhlavého stehenního svalu, čímž se zmírňuje otok kolene.
  • Položte se na záda, propněte koleno a tlačte jej do podložky. Vydržte několik vteřin a v nádechem se vraťte do původní polohy.

Propínání kolene

Ohýbání kolene

  • Procvičujete zadní stranu stehen a zlepšujete rozsah ohnutí kolene.
  • Položte se na záda a pokrčte jednu nohu. Patu pomalu posouvejte směrem k hýždím a dbejte na to, aby čéška směřovala ke stropu.

Ohýbání kolene

Vykopávání

  • Procvičujete čtyřhlavý stehenní sval.
  • Lehněte si na záda, páteř vtlačte do podložky a koleno si podložte srolovaným ručníkem. Zatímco se podkolenní jamkou opíráte o ručník, natáhněte nohu a vydržte v pozici několik vteřin.

Vykopávání

Protahování zadní strany stehen

  • Protahujete zadní stehenní svaly, což vám v rámci rehabilitace umožní plně napnout kolenní kloub.
  • Položte se na záda a nohu podložte knihami, případně polštáři. Opřete se o patu a prověste nohu. V této pozici vydržte několik minut.

Protahování zadní strany stehen

 

Štítky: , , ,

Nejčtenější články

zelenina Všechno, co potřebujete vědět o vitaminech v zelenině

Ať už zeleninu jíte z donucení, anebo její chuť milujete, tyhle informace se vám budou hodit. Dozvíte se, jaké vitaminy obsahují různé druhy zeleniny a kolik je jich třeba sníst. A taky to, jak se stalo, že má zelenina čím dál méně vitaminů a minerálů.

Zdravá strava

pět tipů pro krásnější pleť 5 tipů pro zdravější pleť

Vzhled naší pleti ovlivňují vnější vlivy, například sluneční záření nebo znečištění ovzduší, ale také to, jak se naše tělo cítí uvnitř. A co můžete pro hezčí pleť udělat vy?

Kolagenní peptidy