8 věcí, které můžete i v mladém věku udělat pro své klouby

Redakce Kloubovna | 6.4.2017

Klouby máme jenom jedny, a pokud je chceme zachovat pohyblivé co nejdéle, měli bychom si je hýčkat i v mladém věku. A to i v případě, že s nimi nemáme žádné problémy. Nejde o nijak dramatická opatření, jen o jednoduché návyky, díky nimž můžete potíže s klouby oddálit. Přečtěte si 8 rad, jak na to.

I když klouby vůbec nebolí a máme pocit, že se o ně nemusíme starat, opak je pravdou. Kdo chce mít klouby co nejdéle bez bolestí, musí pro to ve většině případů něco udělat. Nejlepší je začít s prevencí co nejdříve a upravit svoje návyky tak, aby se klouby zbytečně nenamáhaly a nepoškozovaly. Ať už je vám patnáct, nebo dvacet, tyhle rady se vám určitě budou hodit.

Nepřehlížejte příznaky

Jdete si sem tam zaběhat a cítíte kolena nebo kyčle? Případně pociťujete bolesti při jakémkoliv jiném pohybu? Nemusí to sice znamenat vůbec nic, ale možná se vám tělo snaží naznačit, že něco není v pořádku. I při občasných bolestech doporučujeme ostražitost. Zvolněte, dbejte na strečink před aktivitou a následné protáhnutí nebo bolavý kloub ledujte. Případně danou aktivitu na nějaký čas vyměňte třeba za plavání či kolo – tyto sporty klouby příliš nezatěžují. Zkrátka hlavně nic nepodceňte! Pokud kloub stále bolí, dejte se prohlédnout ortopedem. Je důležité vědět, jaké je postavení vašich kloubů. Nohy do „X“ nebo do „O“, případně vadné postavení kyčelních kloubů způsobují tření kostí kloubu a vznik různých poranění. Toto špatné postavení kloubů je možné řešit operativně, ale pro provedení operace jsou věkové limity.

Nepřetěžujte se při sportu

Jasně, každému udělá radost, když zvedne při dřepu o deset kilo víc nebo doběhne o kilometr dál… Jenže takové výkony s sebou nesou i jisté riziko – přetěžování se při sportu může pomalu, ale jistě poškozovat pohybový aparát. O to spíš, nemáte-li perfektně zvládnutou techniku. Ještě obezřetnější buďte u sálových sportů, které jsou na klouby náročné i bez přetěžování. Překonávání sebe sama zní možná dobře, ale na co vám bude skvělý osobák, když vás bude v padesáti bolet každý krok?

Nepodceňujte obuv

Když mluvíme o vhodné obuvi, nemáme na mysli jen tu sportovní, ale i pracovní. I volnočasová obuv by měla splňovat určitá kritéria. Vložka do bot by neměla být plochá, nýbrž ortopedicky tvarovaná. Máte-li ploché nohy, vyplatí se nechat si zhotovit vložky na míru. Stojí pár stovek, ale vydrží vám několik let. Na sport to chce taky dobré boty. Nemusí stát tisíce, avšak běhání například v dříve tak oblíbených cvičkách je (nejen) pro klouby hotový horor. Výběru vhodné obuvi věnujte řádnou pozornost.

Posilujte svaly okolo kloubů

Zpevněné svaly okolo kloubů dokážou do jisté míry vyvážit jejich horší fungování. Proto je jako prevence vhodné tyto svaly posilovat. Například svaly okolo kolenního kloubu posílíte na rotopedu nebo plaváním. A pokud celý den sedíte u počítače, zkuste alespoň sem tam jednoduchý cvik – propněte nohu v koleni, chvilku ji v této pozici držte a vraťte na zem. Zopakujte několikrát a vyměňte nohy. Tento cvik je velmi prospěšný a využívá se i při rehabilitaci při artróze.

Podporujte tvorbu kolagenu

Kolagen funguje jako pojivo všech kostí, kloubů, vazů a šlach v našem těle. Tvoří chrupavky – měkké polštáře, které se starají o to, že se klouby bezproblémově a plynule ohýbají. Po dvacítce se snižuje schopnost těla si kolagen vytvářet – každým rokem asi o jedno procento. Tvorbu kolagenu podporuje vitamin C, bílkoviny anebo také samotný kolagen. Ten je obsažený především v kůžích a kostech, méně v mase. Jenže takový kolagen (přírodní) váš žaludek sice stráví, ale různé štěpy vzniklé procesem trávení nemají bioinformační a nutriční aktivitu, nedostanou se kloubních tkání a neovlivní činnost jejich buněk. To umí jen hydrolyzovaný kolagen neboli kolagenní peptidy. Ty ale najdete jen v některých kloubních výživách. Peptidy projdou žaludeční a střevní stěnou a dokážou se dostat přímo k chrupavkám, kde vstupují do buněk, podporují jejich množení a stimulují tvorbu mladého kolagenu.

Rozumně se sluňte

Říkáte si, jak souvisí sluníčko a klouby, že? Překvapivě poměrně úzce! 10–15 minut na mírném slunci totiž aktivuje tvorbu vitaminu D, který je zásadní pro tvorbu kostí, chrupavek a zubů. Nedostatek tohoto vitaminu poškozuje jejich růst. Déčko najdete i v rybím tuku, sardinkách, rybách, mléce a mléčných výrobcích. K jeho aktivaci a vstřebání potřebujeme sluneční svit, přesněji UV záření.

Odpočívejte

Žijeme jednom jednou, spát můžeš v hrobě… No, přísloví nabádající k tomu, abychom se zamlada hlavně bavili, je dost. Fakt ale je, že regenerace je pro naše zdraví nesmírně důležitá. Máme na mysli nejen pravidelný a dostatečný spánek, ale také odpočinek při fyzicky náročných aktivitách. Nedostatečná regenerace, dlouhodobé přetížení nebo únava můžou vést k poškození kloubů.

A hlavně – všeho s mírou

Někdo moudrý kdysi řekl, že „střídmost je jediná vlastnost, které nikdy nemůže být moc“. Střídmost patří i mezi antické ctnosti (statečnost, spravedlnost, střídmost a moudrost), které definoval Aristoteles a právě mladým lidem tyto ctnosti doporučoval. Nikdy jich není dost. S tím souhlasíme všema deseti. Ať už jde o cvičení, lenošení, hlídání si váhy, ne/zdravé jídlo, nebo alkohol, nic by se nemělo přehánět. Vezměme si takové cvičení – kloubům škodí zrovna tak přehnané přetěžování při sportu jako zcela neaktivní způsob života. Nejen klouby ocení rozumnou a střídmou životosprávu.

Když si vezmete alespoň některou z těchto rad k srdci, uděláte nejenom pro své klouby něco dobrého. Nikdo sice nezaručí, že se díky jejich dodržování úplně vyvarujete problémů s klouby, ale za pokus to stojí. Vhodný životní styl totiž stav kloubů ovlivňuje opravdu významně.

klouby

Štítky: , ,

Nejčtenější články

6 faktů, které byste měl vědět o svém zdraví 6 faktů, které byste měl vědět o svém zdraví

Jste muž? A chcete být zdravý muž? Pak se seznamte se šesti způsoby, jak snížit riziko vzniku kloubního onemocnění, srdeční příhody nebo třeba cukrovky.

Jak na problémy s klouby

jak funguje imunitní systém Jak vlastně funguje náš imunitní systém?

Imunitní systém funguje jako ochránce. Brání tělo před zlými mikroorganismy zvenčí a zbavuje ho nádorových, poškozených a nepotřebných buněk.

Věda a výzkum