Chcete, aby vaše děti měly kvalitní kosti? 5 rad pro starostlivé rodiče

Redakce Kloubovna | 19.4.2017

Okolo dvacítky nám přestávají růst kosti a to, jak kvalitní je v tomto období máme, do jisté míry určuje budoucnost našeho pohybového aparátu a kloubů. Čím horší kosti máme, tím spíš se budeme v budoucnu potýkat s kloubními obtížemi. Přečtěte si, co můžete udělat pro své děti, aby měly v dospělosti kosti co nejzdravější.

Chcete, aby vaše děti měly kvalitní kosti? 5 rad pro starostlivé rodiče

Lidská kostra se vyvíjí až do 18.–27. roku věku, kdy zmizí růstová chrupavka a růst i vývoj kostí končí. To, jak jsou kosti do té doby vyživovány, do vysoké míry určuje jejich kvalitu. A kvalitní a pevné kosti u mladých lidí snižují riziko problémů s klouby v pozdějším věku. Jak na to, aby měly děti kosti kvalitní a ušetřili jste je potíží s klouby a pohybovým aparátem obecně?

Kvalitní a pravidelná strava

Pro zdravý růst je důležité, aby vaše děti pravidelně a kvalitně jedly. Návyky z dětství a dospívání si totiž většina lidí nese s sebou i do dospělého života. Důležité je naučit své ratolesti snídat, dostatečně přes den pít a jíst pestře. Zkuste se vyvarovat polotovarů a raději své dítě naučte na čerstvé a doma vařené jídlo. Občasné sladkosti vůbec nevadí, obzvlášť když je dítě aktivní, radši ale sáhněte po dobré čokoládě než levných sušenkách plných ztuženého tuku.

Dostatek pohybu

Nemusíte dítě dávat zrovna na sport, kde má šest tréninků týdně, ale hlídejte, aby se hýbalo. Neustálé sezení u televize a videoher je vůbec nejhorší. Děti většinou pohyb milují a stačí je jen popostrčit – třeba tak, že s nimi vyrazíte na výlet, na plavečák nebo jim koupíte kolečkové brusle. Platí, že rodiče jdou příkladem, tak jim ukažte, že pohyb by měl být přirozenou součástí každodenního života. Nebo jim najděte nějaké rozumné všestranné tělocvičení, jako je Sokol či dobrovolní hasiči.

Odpočinek a nepřetěžování

Ranní trénink, škola od osmi do tří, pak fotbal v družině, druhý trénink a večer ještě domácí úkoly… Takhle vypadá denní rozvrh nejednoho školáka, který dělá nějaký sport závodně. Zkuste mu dopřát dostatek odpočinku a klidně odložte zkoušení anglických slovíček, pokud vidíte, že sotva stojí na nohou. Tahle rada se vám možná zdá automatická, ale fakt je, že rodiče si někdy neuvědomují, kolik toho jejich děti za den už stihly.

Kloubní výživa

Pro děti a dospívající existují kloubní výživy, které jsou určeny pro kosti v růstu. Například kolagenní peptidy podporují regeneraci kostních buněk a tvorbu kostního kolagenu – oseinu. Tyto doplňky stravy tak dokážou zajistit, že se dítěti vyvíjí kvalitní a pevné kosti. Kvalitní kosti v době kolem 20. roku věku, kdy jejich růst ustává, by měly být odolnější vůči civilizačním chorobám v pozdějším věku, jako je artróza nebo osteoporóza.

Dobrá nálada

Ani předchozí rady nezajistí zdraví a štěstí vašeho dítěte, pokud ho budou sužovat starosti nebo bude ve stresu. Věříme, že bezstarostné a láskyplné dětství je předpokladem k celkové pohodě vašeho potomka. Hrajte si, smějte se, povídejte si a hlavně se mějte rádi. 🙂

 

Chcete, aby vaše děti měly kvalitní kosti? 5 rad pro starostlivé rodiče

Štítky: , ,

Nejčtenější články

péče o klouby v různém věku Jak se starat o klouby v různém věku

Klouby máme jenom jedny a měli bychom se k nim podle toho chovat. Každá věková skupina by ke kloubům měla přistupovat trošku jinak. Jak konkrétně, zjistíte v tomto článku.

Jak na problémy s klouby

Zacvičte si venku Zacvičte si venku

Aprílové počasí je sice zrádné, ale zase jsou dny čím dál delší – ideální čas na to, přesunout se z posilovny ven! Pokud tedy zrovna neprší. :) Připravili jsme pro vás obrazový návod, proč a jak si zacvičit na čerstvém vzduchu.

Jak na problémy s klouby