Jak ulevit bolavým kloubům na rukou

Redakce Kloubovna | 10.5.2017

Málo se ví, že nejčastější výskyt artrózy je na prstech rukou. Pokud dojde k zánětu kloubů, což se stává, vznikne artritida. Klouby pak bolí, otékají a jsou méně pohyblivé. Jak ulevit kloubům na rukou postiženým tímto onemocněním?

Jak ulevit bolavým kloubům na rukou

Artritida dokáže člověka pěkně potrápit, protože jí postižené klouby jsou nateklé, zarudlé, bolavé a také méně pohyblivé. Typická je ranní ztuhlost kloubů a v pozdějších stadiích také deformity. Pokud napadne vaše ruce, pomůžou režimová opatření (například odpočinek), léky proti bolesti a zánětu, rehabilitace nebo operace. Kromě toho jsou ale důležité i každodenní návyky. Dnes pro vás máme několik tipů týkajících se běžných aktivit, které mohou od bolesti ulevit.

Šetřete klouby při běžných činnostech

Nošení v dlaních postižené klouby zatěžuje, zrovna tak zvedání předmětů nebo krájení v kuchyni. Zkuste klouby co nejvíc šetřit – místo igelitové nákupní tašky zvolte tu na kolečkách a suroviny kupujte pokud možno nakrájené.

Nenamáhejte prsty

Možná si ani neuvědomujete, kolik činností vykonáváte jen prsty. Třeba v kuchyni – hrníček držíte prsty, zavařovačku otevíráte prsty… Přitom jde totéž udělat silou dlaně, předloktí, případně ramen. Jen se na to musíte soustředit a upravit už zažité pohyby.

Dbejte na zatížení obou rukou

Bolí vás víc levá ruka, tak všechno děláte pravou? To je chyba. Raději střídavě a rovnoměrně zatěžujte obě ruce.

Poslouchejte své klouby

Snažte se veškeré činnosti vykonávat jen v mezích, které jsou vám příjemné. Jakmile vás začnou klouby pobolívat anebo vám bude daná aktivita nepříjemná, raději si dejte chvíli přestávku. Zbytečné zatěžování kloubů při nepohodlném pohybu vám může uškodit.

Vhodně se stravujte

Co se úpravy jídelníčku týká, při onemocnění kloubů je vhodné snížit příjem masa a masných výrobků, zvýšit přísun vlákniny (celozrnné obiloviny, zelenina, ovoce, luštěniny, lněné semínko), zvýšit příjem nenasycených mastných kyselin (rostlinné oleje, omega mastné kyseliny) – např. lněné semínko dobře povařit třeba s rýží, pohankou či jáhlami. I zde platí potřeba výživy kloubů kolagenními peptidy, Boswellií serratou, glukosaminsulfátem, chondroitinsulfátem, vitaminy, minerály a antioxidanty. Kloubní výživa s účinností ověřenou klinickými studiemi se jmenuje Geladrink.

Ruce masírujte a ošetřujte

Pomoci by mělo také procvičování prstů a jejich prohřívání, v zimě je třeba nosit teplé rukavice. Ke zmírnění bolestí jsou vhodné také obklady z teplého lněného oleje. Olej zahřejte na pánvi a namočte do něj vatu. Tu přiložte na postižené místo a překryjte větším kusem igelitu. Igelit lehce obvažte obinadlem a přiložte elektrickou vyhřívací podložku kvůli udržení teploty obkladu. Nechte působit co nejdéle. Dobrý je také obklad z vařeného lněného semínka, které můžete uvařit v dostatečném množství na kaši a do teplé kaše pak ruce ponořit a zase nechat působit co nejdéle.

Jak ulevit bolavým kloubům na rukou

U žen postihuje artróza drobné klouby rukou čtyřikrát častěji než kolena a osmnáctkrát častěji než kyčelní klouby, u mužů pak postihuje artróza ruce šestkrát častěji než kolena a kyčle. Více jsou tedy artrózou rukou postiženy ženy, a to ty, které celý život ruce velmi zatěžovaly. Artróza v prstech rukou je velmi bolestivé a každodenní život komplikující onemocnění. Často vzniká před menopauzou. Je to tím, že se upravuje hormonální systém, což má obrovský vliv na psychiku, což v důsledku vede ke stresům. Je důležité najít pro stresové situace účinný ventil pro uvolnění (koníčky, meditace, duchovní a fyzická cvičení atd., masáže). Pokud k uvolnění stresu nedochází pravidelně, začne se v těle hromadit a vybere si nejzatíženější a nejvíce opotřebovanou část našeho těla. Pokud to jsou ruce, objeví se jako osteoartróza kloubů rukou.

Každý kloub má své optimální využití a také regeneraci, která probíhá v klidu, především v noci při spánku. Jestliže noc na regeneraci kloubů rukou nestačí a cítíte jejich ztuhlost, je třeba regeneraci kloubů ruky podpořit.

Co nám řeknou ruce o stavu našich vnitřních orgánů

Na ruce se zobrazují všechny vnitřní orgány a také pohybový aparát. Toho se využívá při reflexní terapii ruky. Proto je třeba při vyhledávání souvislostí s činností vnitřních orgánů posuzovat každý prst zvlášť.

PALEC: Na kloubech palce se zobrazuje hlava, krční, hrudní, bederní páteř a kostrč (celá páteř). Zde je třeba věnovat pozornost páteři.

UKAZOVÁK: Na kloubech levého ukazováku se zobrazuje zdraví sleziny, slinivky, na kloubech pravého ukazováku pak jater.

PROSTŘEDNÍK: Je to prst, jemuž je přiřazeno zdraví střev. Je-li prostřední prstový kloub zbytnělý směrem k prsteníku, pak jsou nesprávné bakterie spíše v tlustém střevu. Ukazuje-li zbytnění směrem k ukazováku, pak je něco v nepořádku s tenkým střevem. V každém případě je třeba střeva dobře vyčistit – přestat jíst tavené sýry, provést očistu (psyllium, houba shitake, lněné semínko, rýže natural, kysané zelí, ovoce, čistá voda) a osadit střeva zdravou střevní mikroflórou – lactobacillus.

PRSTENÍK: Tento prst zastupuje ledviny, kterým jsme se více věnovali u onemocnění kolenních kloubů – gonartrózy, kdy může být tento prst citlivý. Prostřední článek na levém prsteníku má vztah k činnosti srdce.

MALÍČEK: Křivý malíček vypovídá o stavu našich pohlavních orgánů, u žen o děloze, u mužů o prostatě. Stavem dělohy je míněna její poloha a stav jejího svalstva. U mužů se jedná o zvětšení prostaty s potížemi při močení.

Je vhodné tyto ukazatele akceptovat a věnovat pozornost vnitřním orgánům i při bolestech či deformitách prstů ruky.

Štítky: ,

Nejčtenější články

Typy kolagenu v lidském těle Víte, že v těle máme různé typy kolagenu?

Sice pořád o kolagenu mluvíme, jako kdyby byl jen jeden, ve skutečnosti jich je ale několik desítek typů. Vědci zatím bezpečně identifikovali 29 různých druhů, to však nemusí být konečné číslo.

Kolagenní peptidy

kloubovna - cvičení Tipy, jak cvičit a ulevit tělu při osteoporóze

Osteoporóza způsobuje „řídnutí“ kostí, a proto jsou lidé s tímto onemocněním daleko náchylnější ke zlomeninám. Mohlo by se tedy zdát, že cvičení a osteoporóza nejdou dohromady. Pravda ale je, že existují cviky pomáhající nejen při prevenci, ale také při léčbě.

Jak na problémy s klouby