Jak nadváha škodí kloubům

Redakce Kloubovna | 16.5.2017

Až 70 % těch, které trápí bolesti kloubů, má nadváhu nebo jsou obézní. Kila navíc totiž klouby zatěžují a způsobují bolesti. Přečtěte si, proč je nadváha nezdravá a jak ovlivňuje klouby.

Jak nadváha škodí kloubům

Možná že se už dlouho utěšujete tím, že těch pár kilo, co máte navíc, přeci zdraví neškodí. Možná jste dokonce četli články o tom, jak pět kilogramů navíc dělá lidi šťastnějšími – takové vydávají všemožné lifestylové magazíny. Pravdou je, že i menší nadváha škodí, a to nejen kloubům.

Co je nadváha?

Zjednodušeně se míra nadváhy nebo obezity určuje indexem tělesné hmotnosti. Takzvaný BMI (body mass index) je roven vaší hmotnosti v kilogramech vydělené vaší výškou v metrech na druhou. Pokud máte normální váhu, vyjde vám index v rozmezí mezi 18,5 a 24,9. Výsledek 25 a výše už značí nadváhu, nad třicet dokonce obezitu. BMI je užitečné vodítko, ale má svoje limity. Například nezohledňuje podíl svalové a tukové hmoty. Takže například dva muži, kteří měří a váží stejně, budou mít stejnou hodnotu BMI i v případě, že jeden je osvalený sportovec a druhý obtloustlý. Praktičtějším vodítkem je obvod pasu. Za obézní se považují ženy s pasem nad 88 centimetrů a muži nad 102 centimetrů.

Nadváha a klouby

Nadváha nadměrně zatěžuje klouby. Jen si to představte – při každém kroku na sobě mají tíhu několika kil navíc. To vede k jejich opotřebovávání a poškozování. Při každém kroku zatěžujete kolenní klouby tří- až šestinásobkem své váhy. Takže i pět kilo navíc znamená pro kolena zátěž o dalších 15 až 30 kilogramů. V dlouhodobém horizontu můžou kila navíc způsobovat bolesti kloubů a také zad.

V čem nadváha ještě škodí

Kila navíc s sebou nesou zvýšená zdravotní rizika, a to nejen ta spojená s klouby:

  • diabetes II. typu
  • ateroskleróza (kornatění tepen)
  • srdečně-cévní onemocnění
  • vysoký krevní tlak
  • onemocnění žlučníku
  • psychické poruchy a deprese
  • gynekologické poruchy
  • žlučové kameny
  • zažívací potíže, záněty ve střevech
  • snížení imunity
  • onemocnění štítné žlázy
  • bolesti zad

Jak váhu snížit?

Hubnutí je hlavně silou vůle, takže to chce motivaci. Abyste zhubli, je třeba zvýšit tělesnou aktivitu a snížit příjem kalorií. Není však dobré to s cvičením přehánět nebo hladovět. Nejlepší je hubnout postupně, zhruba o dvě až čtyři kila za měsíc. Nezapomeňte na pestrou stravu s dostatkem vitaminu C a nenasycených omega kyselin. Stav kloubů můžete podpořit i užíváním kloubní výživy s kolagenními peptidy a dalšími látkami pro normální fungování kostí a chrupavek.

Jak nadváha škodí kloubům

Štítky:

Nejčtenější články

péče o klouby v různém věku Jak se starat o klouby v různém věku

Klouby máme jenom jedny a měli bychom se k nim podle toho chovat. Každá věková skupina by ke kloubům měla přistupovat trošku jinak. Jak konkrétně, zjistíte v tomto článku.

Jak na problémy s klouby

Zacvičte si venku Zacvičte si venku

Aprílové počasí je sice zrádné, ale zase jsou dny čím dál delší – ideální čas na to, přesunout se z posilovny ven! Pokud tedy zrovna neprší. :) Připravili jsme pro vás obrazový návod, proč a jak si zacvičit na čerstvém vzduchu.

Jak na problémy s klouby